poniedziałek, 14 listopada 2016

Choriatiki czyli wiejska sałatka grecka

Choriatiki to najbardziej znana sałatka grecka. Choriatiki (chorio znaczy po grecku wieś a choriatki -wiejska) to nic innego jak sałatka z produktów wiejskich, czyli wiejska; składająca się z warzyw z ogródka, oliwek z beczki i domowego sera feta. Jest podawana w różnych wariantach i znana jest na całym świecie, pod prostą nazwą sałatki greckiej. Ja oczywiście chciałabym przybliżyć, tą grecką wersję bez sałaty ;-). Jedynym dodatkiem spoza żelaznej listy będzie ocet winny, noooo i czosnek;-) , ale nie byłabym sobą gdybym czegoś nie zmieniła, poza tym Grecy również dodają czasem ocet winny do swojej sałatki greckiej. Na swoje usprawiedliwienie mam tylko tyle, że jest to ocet który kupiliśmy na Krecie. Jeśli mowa o sałatce greckiej to wiadomo, że muszą być w niej pomidory, ogórek, papryka, ser feta i oliwki. Kiedyś gdy byłam dzieckiem nie lubiłam oliwek i dość późno się z nimi oswoiłam, dzięki mojej współlokatorce.  Rozsmakowałam się w nich na dobre właśnie w Grecji kilkanaście lat temu, gdy byłam tam pierwszy raz. Podobno powinnismy jeść je często bo są bardzo zdrowe:). Ja prawie zawsze stosuje je jako przekąskę, gdy zdarza mi się stosować "diety" i chodzę głodna. Są bardzo kaloryczne i nie można ich zjeść dużo wiec doskonale się sprawdzają jako mała zdrowa przekąska ;-). Naukowcy przekonują, że zjedzenie 7 oliwek każdego dnia zapewni nam zdrowie i urodę :). Jeśli jesteśmy w krajach śródziemnomorskich na prawdę warto zrobić zapasy oliwek, bo niestety to co można kupić u nas, znacznie odbiega jakością od tego co można dostać np w Grecji. Uwadze polecam purpurowe oliwki kalamata, które są przepyszne!






Choriatiki czyli wiejska sałatka grecka
(2 porcje)


  • ok 200 g fety
  • 3 małe pomidory
  • 1 ogórek
  • 1/2 czerwonej cebuli
  • 1/2 zielonej papryki
  • 1 łyżeczka oregano
  • 1 ząbek czosnku
  • ok 14 oliwek kalamata
  • oliwa z oliwek
  • ocet winny
Pomidory pokroić w ósemki, ogórka półksiężyce, paprykę w paseczki a cebulę w piórk.
Wymieszać warzywa w misce razem z przeciśnietym przez praskę czosnkiem i dodać oliwki.  
Ułozyć fetę na sałtce.  
Skropić całość octem winnym, polać oliwą i posypać oregano.










1 komentarz:

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz swój komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...